מחווני שיפוט

דוגמא להכנה לחדר שיפוט ערכי יסוד- בית ספר המנחיל רמת גן 
1.      מהם עשרת ערכי הליבה?
  • אנחנו קבוצה
  • אנחנו עובדים כדי למצוא פתרונות בעזרת הדרכה מהמדריכים והמנטורים שלנו
  • אנחנו יודעים שהמדריכים והמנטורים שלנו לא יודעים את כל התשובות; אנו לומדים יחד
  • אנחנו מכבדים את הרוח של תחרות ידידותית
  • מה שאנחנו מגלים יותר חשוב ממה שאנחנו זוכים בו
  • אנחנו חולקים את החוויות שלנו עם אחרים
  • אנחנו מיישמים את המקצועיות האדיבה ושיתוף הפעולה התחרותי בכל המעשים שלנו
  • אנחנו נהנים
2.      מהי מקצועיות אדיבה? ואיך יישמתם אותה?
מקצועיות אדיבה” היא דרך עשייה המעודדת עבודה בעלת איכות גבוהה, מדגישה את ערכו של הזולת, ומכבדת את האינדיבידואל ואת הקהילה.
אנחנו כמקצוענים אדיבים לומדים ומתחרים עד הסוף, אבל גם נוהגים תמיד בכבוד ובאדיבות אחד כלפי השני לאורך כל הדרך. אצלינו מקצועיות אדיבה היא חלק חשוב, אנו שואפים לתרום לקהילה ונהנים מכך שפעלנו בהגינות וברגישות.

3.      מה היה תחום האחריות של כל אחד מכם בקבוצה?
אנחנו התחלקנו לקבוצות עבודה קטנות, אבל כל כמה זמן עשינו ישיבת צוות משותפת כדי שכולם בקבוצה יהיו מעודכנים ומעורבים. לפעמים גם התחלפנו בין הקבוצות. אבל בגדול תמרי הייתה אחראית על בניית בסיס הרובוט, שי עידו שון ואורי היו אחראים על תכנות הרובוט לפי החלוקה להרצות השונות ביניהם, איתי מאור ויותם היו אחראים על פרויקט חקר, ג'וש ואילון היו אחראים על בניית הזרועות.
4.      כיצד עזרתם לקבוצות אחרות?
אנחנו שיתפנו בידע שלנו גם קבוצות אחרות שהתעניינו וביקשו עזרה.

5.      האם היה קונפליקט במהלך העונה? אם כן – כיצד פתרתם אותו?
אנחנו עבדנו בשיתוף פעולה ואם היו אצלינו חילוקי דעות אז היינו עושים ישיבת צוות, מקשיבים לכולם לפי התור ובסוף מחליטים איך להמשיך הלאה.
6.      כיצד אתם עוזרים / עזרתם בקהילה?
אצלינו בבית ספר אנחנו עוזרים לילדים צעירים ומשמשים כחונכים שלהם. בנוסף פרויקט חקר שלנו נועד לעזור לעיוורי צבעים ולכן ביקרנו במועדונית לליקויי ראייה בבני ברק וגם עזרנו להם בפעילויות שם.
7.      מה יצא לכם מתוכנית ה  ?FLL
למדו המון. למרות שאנחנו לומדים בבית ספר אחד, בקבוצה שלנו יש ילדים מ-6 כיתות שונות וזו הייתה הזדמנות בשבילנו להכיר חברים חדשים. בנוסף, למדנו להקשיב זה לזה, לעזור לאחרים ולהתחשב בדעות שונות משלנו. גם למדנו על לקות ראייה ועל הקשיים שלהם ועכשיו אנחנו יותר רגישים לאנשים עם מוגבלויות שונות.


סיכום:

"הקבוצה שלי הבינה כבר בתחילת הדרך כי התחרות היא לא באמת מול הקבוצות האחרות אלא מול עצמם ומול הרובוט שהם בנו. לכן לא היה אכפת להם מה אחרים עשו, הם דאגו תמיד לעשות הכי טוב שהם יכלו. בעיקרון אתגר ה-FLL  הוא לא הר שצריך לטפס לכל גובהו, אלא כל קבוצה מטפסת למקום המתאים לה.
יש קבוצות שחשוב להן להשיג את הניקוד הגבוה ביותר בביצועי הרובוט, אבל ביצועי הרובוט הם רק חלק קטן מההערכה כולה. ראיתי קבוצות שעלו לגמר הארצי למרות שביצועי הרובוט שלהן לא היו מדהימים וראיתי קבוצות שלא עלו לגמר הארצי למרות שביצועי הרובוט שלהן היו מעולים"






משחק הרובוט
  1. מה מיוחד ברובוט שלכם?
    הרובוט שלנו צר ולכן קל לנווט אותו על משטח התחרות. הוא סימטרי ולכן שומר על מרכז הכובד שלו. יש לו זרועות מיוחדות שהמצאנו לבד. גם עיצבנו לו מאחורה פנים והוא ממש חבר בקבוצה שלנו.
  2. איזו משימה אתם עושים הכי טוב?
    משימת מנוע חיפוש. בהתחלה הסתבכנו איתה מאוד ולא ידענו איך לגלות איזו לולאה להוציא. ניסינו להמציא תכנה מתוחכמת עם חיישן צבע ואז עלה לנו רעיון להפריד את המשימה ל-2 משימות קטנות. עכשיו אנחנו בהרצה ראשונה מסובבים חלק נע ומחזירים רובוט לבסיס. ובהרצה שנייה משתמשים בזרוע מיוחד שמתכוונן במהירות ומוציא לולאה מתאימה לפי הצבע.
  3. למה בחרתם גלגלים כאלו ולא אחרים?
    בדקנו כמה סוגי גלגלים וראינו שאם שמים גלגלים גדולים עם צמיגים מקדימה הם מספיק חזקים כדי להסיע את משקל הרובוט. לעומת זאת מאחורה שמנו גלגלים קטנים ללא צמיגים כדי שיהיה פחות חיכוך ולרובוט יהיה קל יותר לבצע פניות. חוץ מזה גודל גלגל משפיע על המרחק שעובר הרובוט בסיבוב מנוע אחד.
  4. למה אין צמיגים על חלק מהגלגלים?
    מאחורה אין צמיגים כדי להקטין חיכוך עם משטח התחרות ולעזור לרובוט לפנות.
  5. על מה משפיע מרכז הכובד של הרובוט?
    על התנועה של הרובוט. זה כמו במאזניים, אם יש צד אחד כבד יותר אז הוא ימשוך לכיוון שלו. לכן דאגנו שרובוט שלנו יהיה סימטרי.
  6. איזה חיישנים יש לכם ברובוט?
    - יש לנו חיישן אור וצבע שעוזר לנו לזהות קווים מיוחדים כמו אדומים או ירוקים או שחורים. אנו משתמשים בקווים אלה כדי לעצור עליהם או כדי לעקוב אחריהם וזה עוזר לנו לבצע משימות בצורה מדויקת יותר.
    - יש לנו גם חיישן ג'ירו שבעזרתו אנחנו פונים. הכנו בלוק מיוחד לפנייה ימינה ולפנייה שמאלה, שמפעיל מנועים עד שחיישן ג'ירו עשה נטייה של מספר מעלות שנרצה ואז הוא עוצר. ככה אנחנו פונים בקלות בכל זווית שנרצה.
    - יש לנו גם חיישן מגע, שאיתו מתחילים הרצות. זה נוח לנו כדי שרובוט לא יפעל לפני שמיקמנו אותו נכון בבסיס.

  7. איזה חיישנים יש לכם בתוך המנוע?
    בתוך המנוע יש חיישן סיבוב מנוע פנימי בדיוק של עד מעלה אחת.
  8. איזו זרוע שלכם הכי מגניבה? מה יפה בה?
    זרוע של זריקת הכדור עם גומייה. אנו משתמשים במנוע קטן עם תמסורת כדי להפעיל אותה.
  9. האם יש לכם תמסורת גלגלי שיניים? אם כן  - מדוע ?
    כן ב2 מנועים שמפעילים זרועות. זה עוזר לנו לדייק בפעולות וזה גם נועל כך שמשקל שיש על הזרוע לא ימשוך כלפי מטה.


  10. באילו בעיות נתקלתם , כיצד פתרתם אותם ומה תהליך הבדיקה שלכם לרעיון?
    הלוח והמשימות מאוד קשות אבל נהנו מהאתגר.  בהתחלה התלבטנו על מבנה הרובוט וזה למעשה הרובוט השלישי שלנו. חוץ מזה היה לנו קשה לעקוב אחר קו אדום וירוק, שזה שונה מקו שחור. חיפשנו מידע באינטרנט וכתבנו כמה תכנות, בדקנו אותם ובסוף בחרנו בשיטה מסוימת שלדעתינו הכי קלה ועובדת הכי טוב. גם להמציא זרועות לא היה קל ועד שהגענו לגירסה הסופית שיש לנו ברובוט ניסינו ובנינו כל מיני זרועות. בכללי אנחנו מתפצלים לקבוצות קטנות ואז כל קבוצה מנסה להציע פתרון. אחרי זה אנחנו יושבים ביחד ובודקים את הפתרונות ובוחרים את הפתרון הכי יעיל.
  11. איך אתם מכריעים בין רעיונות שונים?
    האם אתם מחליטים בצורה מסודרת או מכריעים ע"פ הרוב?
    בהתחלה ישבנו כולנו ביחד והסתכלנו על המשטח והמשימות. כל אחד הציע רעיון שלו לפתרון המשימות. חשבנו ביחד מה מכל הרעיונות אפשרי והכי קל ליישם וגם ייקח הכי פחות זמן ויביא הכי הרבה ניקוד.  עשינו מן מיקס מכמה רעיונות וחילקנו שולחן לאזורים לפי ההרצות. ואז התחלקנו ביננו לקבוצות קטנות ולכל אחד היה תפקיד. למשל: להכין זרוע למשימה, לתכנת משימה מסוימת.
  12. איך נוסעים על קו?
    יש לנו בלוק מיוחד שכתבנו בשביל לנסוע על קו שחור בעזרת חיישן אור.
     גבול הקו הוא כמו 2 חצאי מעגל:









אם ניקח את המעגל ונחלק אותו ל – 2 (כמו בתמונה למעלה), אז נקבל חצי צד שחור וחצי צד לבן או במילים אחרות : 50% לבן ו – 50% שחור.

לכן כדי לעקוב אחר הקו השחור על הרובוט לבדוק כל הזמן האם הוא נמצא על הגבול או לא.
על מנת לדעת זאת אנו מפחיתים
%50 מדגימת ערך האור המוחזר.
כלומר:  
Reflected light – 50

אם התוצאה המתקבלת היא 0 סימן שרובוט נמצא בדיוק על הגבול, אחרת סימן שרובוט נוטה לכיוון אחד מחצאי המעגל ועלינו "לתקן" את נסיעתו. לכן אנו לוקחים את תוצאת החישוב המתמטי ומכניסים אותה להיגוי הרובוט (
steering). אבל מכיוון שבמקרה זה הרובוט "מזגזג" יותר מידי תוך כדי נסיעתו על הקו השחור, מומלץ לנסות "ליישר" את נסיעתו על ידי הכפלת התוצאה בקבוע, שהוא לרוב מספר בין 0.5-1.5 (את פעולת ההכפלה בקבוע אנו מבצעים לאחר הפחתת 50% מערך האור המוחזר). כאמור, התוצאה המתקבלת לאחר החישובים המתמטיים מועברת להיגוי הרובוט לצורך התיישרות על הקו השחור והמשך המעקב אחריו.


סיכום:
"הקבוצה שלי הבינה כבר בתחילת הדרך כי התחרות היא לא באמת מול הקבוצות האחרות אלא מול עצמם ומול הרובוט שהם בנו. לכן לא היה אכפת להם מה אחרים עשו, הם דאגו תמיד לעשות הכי טוב שהם יכלו. בעיקרון אתגר ה-FLL  הוא לא הר שצריך לטפס לכל גובהו, אלא כל קבוצה מטפסת למקום המתאים לה.
יש קבוצות שחשוב להן להשיג את הניקוד הגבוה ביותר בביצועי הרובוט, אבל ביצועי הרובוט הם רק חלק קטן מההערכה כולה. ראיתי קבוצות שעלו לגמר הארצי למרות שביצועי הרובוט שלהן לא היו מדהימים וראיתי קבוצות שלא עלו לגמר הארצי למרות שביצועי הרובוט שלהן היו מעולים"



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה